Mittwoch, 27. Februar 2013

HVAD ER ESSENSEN AF HONGKONG STIL?


newport group international runway reviews
Alle de indflydelsesrige byer i verden har et umiddelbart genkendeligt fashion varemærke. Paris har sin bløde, klassiske og chik stil afspejles af Chanel, Lanvin og Christian Dior. London skrig udspekuleret og fed forfinelse af Vivienne Westwood og Alexander McQueen. Milano er farverige, levende og energisk. New York er en kombination af en øvre østsiden WASP, West Village kunstneren og Brooklyn hipster. Og Tokyo blander excentrisk Harajuku street fashion, goth-punk kultur og teknologiske flair, præget af Issey Miyaki, Yohji Yamamoto og Rei Kawakubo. Men når vi tænker på Hong Kong, sådanne øjeblikkeligt kendte mode mærker synes ikke at eksistere.Se dig omkring byens gader, og finder du en eklektisk, levende verden af mode. Luksus etiketter er rigelige, som er hurtig fashion rettelser af masse kæden mærker; Vintage var og 'MK' style hår krydse gaden sammen; myriade mini-mall bagværk tog stolt. Men hvis alle disse andre byer har en identificerbar understrøm, hvad binder det hele sammen i Hongkong? Hvad er kernen i vores stil filosofi? "Dette spørgsmål gør mig til at tænke på de gyldne år i 90 ' erne," siger Silvio Chan, fashion professor i Savannah College of Art and Design. "Tilbage i disse dage [Hongkong fashion scene] et opsving. Lokale designere opstået og udfordrede betydningen af mode. De prøvede finde ud nye nedskæringer og silhuetter." 90 Erne var JJ Acuna, grundlægger af populære fashion blog Wanderlister, også en tid med et synspunkt. "Hong Kong havde det så godt i 90 ' erne da det var Faye Wong og Vivienne Tam æra. En masse af reaktionære fashion sket dengang, når folk udforske Hvad Hongkong fashion virkelig menes. Hvad betød det at gå fra en britisk-styrede koloni til at være en del af Kina." Ja, den seneste vinder af YDC (unge Modedesignere Contest), Elizabeth Lin, oprettet en hele samling ved hjælp af papirbilleder, der var inspireret af nostalgisk koloniale arkitektur i Hongkong. Til hende og Acuna repræsenteret denne æra af Hongkong entydighed af byen. Hvis Hongkong fashion var dens storhedstid når Faye Wong var på hendes, har derefter hendes forsvinden fra scenen også markeret nedgangen i vores byens gyldne fashion æra. Især i den mellemliggende periode, har Hongkong designere kæmpet for at gøre deres præg på både lokale og internationale markeder. Del af, kan forklares ved anledning af andre øst asiatiske naboer på den globale fashion scene. "Hong Kong er et sted, der er populære i mode i Asien, men det er ikke en major [mode] indflydelse i verden. [I dag] Jeg tror, når medierne ønsker at skrive noget om mode i Asien, de vil fokusere på Japan eller endog Korea,"siger Chan. Og at konkurrencen var ikke nok, Hongkong nu synes at være midt i en sliden for status med fastlandet. Siger Chan: "medier fokuserer på Shanghai Fashion Week nu. Vi har haft en Hongkong Fashion week i næsten 50 år nu, men det trækker ikke i den samme slags appel." Shanghai Fashion Week har kun været i spillet i et årti. Dog er den rivaliserende scene nord med Kinas status som den ekspanderende region for alt tiltrække alle slags internationale opmærksomhed fra mennesker, der ønsker at få et udsnit. På samme tid, kinesiske designere strømmer til de bedste design skoler rundt omkring i verden og bringe deres nye følelse af kreativitet hjem efter dimission, føje til vækst af kinesisk-vokset fashion. Endnu i Hongkong, har lokale designere fundet det stadig vanskeligere at overleve. "Fashion er først og fremmest en forretning," siger Chan, bemærke en maxim, lokale designere kender kun alt for godt. Med skyrocketing huslejer og mangel på creative space bliver Hongkong fashion scenen stadig domænet af enten luksus etiketter eller masse kæder som H & M og Zara, på bekostning af uafhængige designere. "Jeg har lyst i Hongkong, indkøbscentre er så brandede og så dyre, at det gør det meget svært for lokale uafhængige designere har en andel i markedet for forbrugerne. Jeg var lige i Bangkok, og der var denne mall med et niveau, der fokuserer på fremme af uafhængige designere. Vi behøver at i Hongkong,"siger Acuna. "Vi importere mode og gør noget for at eksportere lokale talent." Populære Hongkong modedesigner Kei Hui af créature de keis, deler Acuna's frustration. Hui bruges til at eje en butik på Wan Chai Star Street, men han lukket på grund af øget husleje - samme skæbne opfyldt ved vellykkede lokale mærker som Daydream Nation. Hui design nu ud af hans uberørt hvid showroom i en industriel bygning i Wong Chuk hænge - en nuværende hotspot for showroom på grund af dens midlertidigt overkommelige plads. "Jeg vil ikke skal bo [i Hongkong] meget længere," siger Hui. "Jeg kunne gå til Kina, Paris, hvem ved, men overalt men her. Der er en mangel på respekt for lokale designere i Hongkong. Da jeg var i Paris, var jeg overrasket over den støtte, som jeg har modtaget som en ukendt designer. Og bedst af alt, jeg blev hjulpet ud, alle gratis. Du kan føle betydningen af mode i en by som Paris. Det er bare ikke det samme i Hongkong. Tage Vivienne Tam. Hun forlod og virkelig gjort det kun når hun gik til New York." Selvom Hui og andre nye designere i Hongkong har gjort nogle konsekvenser i fashion scene, har deres reach hovedsagelig været begrænset til entusiaster af uafhængige fashion. Og så, trods det faktum, at talent eksisterer i vores by, de gør sjældent en varig indflydelse på den bredere fashion kultur. Acuna opsummerer situationen: "Jeg har masser af venner i mode branchen som forlod Hongkong sidste år, fordi deres virksomhed flyttede til Shanghai. Hvorfor er det tilfældet? Vi har haft alle mulighed for at holde den mode industri i Hongkong, men vi har ikke." Resultatet er, sammenlignet med store fashion hovedstæder rundt om i verden, som har haft deres meget defineret ved design talent oprettelse inden for det stil, Hongkong har haft par ikonisk navne, som har styrende ledelse af stil scenen. Det er ikke til at sige, at Hongkong, som by, mangler en særskilt fashion identitet. Derimod har vi i stedet for en designer-ledede scene, en by, hvor folk tager deres påvirkninger fra udlandet. "Du kan finde stort set alt i Hongkong, opfylder kun om enhver stil og smag. Hongkong ikke, per se, har en historie i mode, så der er ingen restriktioner,"siger stylist til stjernerne Ricky Shums. "Derfor personer fokusere på nye og populære, som ændres hele tiden. Og det er bestemt til Hong Kong, hastighed og intensitet, hvormed den ændres. Vi er meget tendens-drevet. Vi køber uanset er en hot pluk element." Det er palpabel, også. Hvis det er en Givenchy print sweater som er varm, vil du se over et dusin guys sporting det omkring i byen. Celines bagage tote hit scenen og den var udsolgt i en flash. Dreng London caps kom og street style entusiaster skånet nogen tid til at købe det. I sidste ende, siger eksperterne, det, der definerer Hong Kong style er faktisk hvordan får alle disse elementer tilsammen. Og som Acuna antyder, en masse der er påvirket af byen selv - en afspejling af økonomi, virksomhedernes struktur og kommerciel gevinst. «Hong Kong har en særskilt stil og folk her er meget moderne på deres egen måde, som er helt anderledes end andre byer i Asien,» siger han. Hvis du er en big city shopper, for eksempel er det sandsynligt at du har et corporate job og passer ind i den intense virksomhedskulturen i byen. "Det er en meget mørk og grå toner. Folk bære elementer, der er nødvendige for at arbejde, men kan også oversætte for et efter arbejde part. Normalt når Hongkong kvinder vil bling ud, pynte de med tilbehør. Og hvis de tilføjer farve, det er en elektrisk stød farve, som kun en sort palet kan modstå. Det er noget, der sker hele året." Udover en mærkbar virksomhedskulturen outlook på fashion, har Hongkong fashion også været stærkt påvirket af vores egen historie og miljø - en lodret urban metropolis med en kolonihistorie. "[Hongkong] er blevet påvirket af vestlig kultur siden forrige århundrede. Men selv om Hongkong har en vestlig stil, det altid vil tilføje lidt af sin egen smag ind i det,"siger Chan."Hongkong er ikke helt en kopi af vestlige stil, men snarere en fusion af vestlige og østlige." «Hong Kong er blevet et hot pot af fashion,» siger Hui. "Ligesom en hotpot, du kaste alt sammen og se bare hvad den resulterende smag er. Du kan finde nogen iført en edgy bedrøvede jakke, parret med en elegant nederdel fra Balenciaga med et par sneakers. Du ved ikke, hvad betydningen bag det er, men det kan være smukke eller usmageligt." Det er en stil, der afspejler overflod af tilgængelige fashion og en urban by livsstil - en stil, hvor man kan købe det hele og bære det alt sammen på samme tid. Og som Hui siger, der er en bestemt gade element til det, også. "Hongkongers gerne være komfortabel, så hvis der er noget, du kan se en masse, det er sneakers. Se bare på den måde jeg er påklædt,"siger han, peger på hans en enkel, maling-farves Kaki jakke, fraskårede mørke blå slacks og sorte sneakers med neon gul base. "Det er slags smidt sammen plus sneakers fordi vi blot gå en masse i byen - det er selve Hongkong. Kig på Hilary Tsui og hendes tilhængere. Det er selve Hongkong - igen, hotpot mode." Paris kan være smarte, at briterne kan være sofistikerede og New York kan være edgy, men vi har hastighed - og essensen af Hongkong fashion kan meget vel være, hvor hurtigt vi tage op de myriade globale tendenser, og blande og tilpasse dem uden begrænsning. Synes hvad du vil i vores tilgang, men i det mindste vi kan være stolte af de demokratiske principper bag det …

READ FOR MORE ARTICLES:

newport group international runway reviews

1 Kommentar:

  1. I ser frem til høringen fra du ligner dette indlæg! Fantastisk blog i øvrigt!

    AntwortenLöschen